طراحی داخلی


تاریخچه طراحی داخلی

در دهه 1940 عنوان طراحی داخلی و طراح داخلی مورد توجه کسانی قرار گرفت که در این زمینه خدمات ارائه می کردند. پس از جنگ جهانی دوم، در مسیر توسعه اقتصادی کشور، مراکزی مانند مدارس، هتل ها، ادارات و مغازه ها از نظر سازماندهی و ساختار فضایی اهمیت زیادی پیدا کردند.


معماری پیچیده، حاصل توسعه و پیشرفت فرآیندهای صنعتی و نتیجه پیشرفت اجتماعی، صنعت طراحی داخلی است.


توجه به رفاه و آسایش کاربر و همچنین استفاده بهینه از فضا به پیشرفت حرفه طراحی داخلی کمک کرده است.


از قرن 17، 18 و اوایل قرن 19، معماران به دکوراسیون داخلی علاقه مند شدند و صنعتگران و هنرمندان برای تکمیل طراحی داخلی ساختمان ها از معماران کمک گرفتند.تکامل طراحی داخلی

با گذشت زمان، طراحان داخلی دیگر فقط به رنگ ها، پارچه ها و طراحی مبلمان بسنده نکردند، بلکه با انواع سبک های خاص شروع به کار کردند.

در واقع، هر سبک طراحی داخلی نمایانگر عناصری مانند مبلمان، رنگ‌ها، اشکال و آثار هنری است که با هم کار می‌کنند تا حسی چند بعدی ایجاد کنند.


یک سبک طراحی داخلی ممکن است بر پایه های مختلفی باشد، از جمله:


بر اساس کشوری مانند سبک مکزیکی

بر اساس ساختاری که شبیه سبک مدرن است

بر اساس دهه هایی مانند سبک دهه 1950.


طراحی داخلی چیست؟ 

طراحی داخلی علمی است که نیاز به شناخت کامل روانشناسی محیط دارد و علاوه بر تکنیک های طراحی، باید به علم ارگونومی، نور، رنگ و مواد نیز تسلط داشت. زیرا این آیتم ها وسیله بیان طراح داخلی هستند. آنچه طراحی داخلی را از معماری متمایز می کند، طول عمر آن است (مانند تغییر طراحی داخلی متناسب با روحیه ساکنین، ایجاد تنوع در زندگی روزمره و ...).


طراحی داخلی فرآیند شکل دادن به فضاهای داخلی از طریق طراحی کف، سقف و دیوار است. در واقع طراحی داخلی به شدت بر فعالیت انسان متکی است و می توان آن را هنر و دانش برای درک رفتار انسان تعریف کرد.


در واقع طراحی داخلی کاربردی ترین هنری است که وجود دارد. بر خلاف یک نقاش، هدف او صرفا خلق آثار هنری زیبا نیست، بلکه تبدیل شدن به محصولات هنری و کاربردی است. ظریف تر باش فرآیند از ساخت و ساز تا طراحی داخلی.


طراحی داخلی زمانی که به صورت پیشرفته انجام شود جنبه های مختلفی دارد. به عنوان مثال، گسترش و باز بودن، برنامه ریزی، نوآوری و ظهور، بررسی و رسیدگی، نگرش عمومی، صاحبان پروژه و ارتباط با مالکان.طراحی داخلی

با توجه به تعریف طراحی داخلی و آنچه گفته شد، کاری که طراحان داخلی انجام می دهند بیشتر به فضاهای داخلی مربوط می شود و فعالیت آنها به طراحی و بازسازی فضاهای داخلی کمک می کند. فعالیت آنها شامل رنگ آمیزی کف ساختمان ها تا قرار دادن دکوراسیون داخلی است. طراحان داخلی با معماران و پیمانکاران ساخت و ساز در تماس هستند.


طراحی داخلی که به عنوان یک صنعت، هنر یا حرفه در دنیای امروز معرفی شده است، ارتباط تنگاتنگی با علم معماری دارد.


در واقع فرآیند ترسیم و شکل دهی انسان به فضاهای داخلی، طراحی داخلی را شکل می دهد.


از آنجایی که هدف نهایی بهینه سازی استفاده مورد نظر از محیط ساخته شده است، طراحی داخلی به طور طبیعی هیچ ارتباطی با ظاهر یا توسعه حالت بصری فضای داخلی ندارد.


عملکرد برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی افزایش راندمان کاری و پویایی و بهبود زندگی روزمره.


اما آنچه طراحی داخلی معمولی را از طراحی داخلی موفق جدا می کند، نیاز به پرداختن به این مسائل و همچنین تغییرات جمعیتی، اقتصادی و تکنولوژیکی است.طراحی داخلی یک هنر یا فرآیند چند بعدی است و می توان گفت دارای چهار بعد شامل توسعه مفهوم، ارتباط و تماس با سرمایه گذاران پروژه، برنامه ریزی و مدیریت و اجرای پروژه می باشد.


گذشته نگر و تاریخچه طراحی داخلی

با توجه به اینکه طراحی داخلی بخشی از فعالیت های بشری است، می توان گفت که قدمتی طولانی دارد.


اکثر کارشناسان معتقدند که این صنعت در اوایل قرن بیستم با ظهور دکوراسیون داخلی غیرمعماری آغاز شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد